Thursday 20 August 2015

KEJATUHAN HARGA GETAH

Sebab kejatuhan harga getah:

  • Amerika telah menggunakan kira-kira 77% daripada pengeluaran getah dunia dan telah menggurangkan penggunaan getah kerana perusahaan keretanya dihadkan demi menumpukan perhatian kepada pengeluaran alat-alat kelengkapan perang.
  • Kekurangan pengangkutan perkapalan semasa peperangan telah menjejaskan eksport getah ke Amerika Syarikat dan Eropah.
  • Apabila perang tamat, pengeluaran getah terlalu banyak sehingga menyebabkan permintaan adalah terhad,
  • Ini menyebabkan harga getaha jatuh menjunam sedangkan kos pengeluaran masih tinggi. 

Kemelesetan harga getah yang jatuh telah membimbangkan kerajaan Inggeris kerana masalah ini memburukkan lagi masalah kawangan kerajaan yang terpaksa pembayaran kembali hutang peperangan kepada Amerika yang telah membantunya dalam peperangan.
     
           
Perang dunia pertama yang telah berlaku dari tahun 1914-1918
yang telah membawa kemusnahan yang besar. 
         
Perang Dunia Pertama telah menyebabkan kejatuhan harga getah. Harga getah telah jatuh kepada 20 sen sepaun pada tahun 1920 berbanding dengan 85 sen pada tahun 1918. Pada 1922 Rancangan Skim Stevenson telah diperkenalkan untuk menghadkan keluaran getah bagi meninggikan harga getah. Rancangan ini kurang berjaya kerana tidak mendapat sokongan sepenuhnya dari negara-negara pengeluar getah. Kemelesetan ekonomi dunia pada tahun 1927 hingga tahun 1932 telah menyebabkan harga getah telah mengalami kejatuhan yang teruk. Harga getah telah jatuh kepada 9 sen sepaun pada tahun 1930-an. Kejatuhan harga getah yang teruk telah menyebabkan  negara-negara pengeluar telah bersetuju untuk mengadakan perundingan bagi mangatasi masalah tersebut. Hasil daripada perundingan tersebut, negara-negara pengeluar getah dunia mendatangani Perjanjian Peraturan Getah Antarabangsa pada bulan Mei tahun 1934. Rancangan ini telah dianggotai oleh hampir semua pengeluar getah dunia termasuk Tanah Melayu, Sabah, Sarawak, Thailand, Myanmar, Indonesia, Indo-china, Sri Lanka dan India.

Rancangan Skim Stevenson (1922-1928)
Rancangan ini adalah bertujuan untuk mengurangkan pengeluaran dan menstabilkan harga getah. Kesan daripada sekatan ini adalah pada 1928 harga getah meningkat antara 35-40 sen sepaun. Setiap negara pengeluar getah dihadkan kepada 60% . Pengeluaran dikurangkan dengan mengurangkan hari menoreh dan kenalkan dengan sistem kupon untuk tentukan jualan getah pekebun kecil. Tanah Melayu juga telah mengurangkan hasil pengeluaran hasil getah dari 50% kepada 38%. Rancangan ini tidak berjaya kerana tidak disertai oleh negara pengeluar terbesar iaitu Indonesia. Pengeluaran getah secara berlebihan telah menyebabkan kerugian kepada penoreh di Tanah Melayu. Oleh itu, rancangan itu telah dibatalkan pada tahun 1928.

Perjanjian Peraturan Getah Antarabangsa (1934-1943)
Negara-negara anggota telah mengeluarkan kira-kira 98.7% daripada jumlah pengeluaran getah dunia pada tahun 1934. Kuota eksport telah ditetapkan untuk setiap anggota tersebut. Penanaman baru dan penanaman semula tidak digalakkan. Atas usaha ini, harga getah telah meningkat daripada 30 sen sepaun pada tahun 1935 kepada 45 sen sepaun pada tahun 1937 dan seterusnya menjadi stabil.

Faktor-faktor rancangan ini berjaya:-

  • Hampir semua negara pengeluar getah dunia telah menganggotai dan mengikuti semua peraturan yang telah ditetapkan.
  • Kemelesetan ekonomi dunia telah berakhir menjelang pertengahan tahun 1930-an dan permintaan getah dunia semakin bertambah.
  • Ekonomi Amerika Syarikat berkembang dengan pesat dan kemajuan dalam industri automobil menambahkan penggunaan getah kepada 80% daripada pengeluaran getah dunia.  

Akhir pembacaan pembaca dapat menyatakan :-
  • Faktor penyebab kejatuhan harga getah.
  • Inisiatif yang diambil oleh British dalam menghadapi krisis ini
  • Faktor mengapa rancangan British berjaya.

SELAMAT MENBACA !   

1 comment:

  1. maklumat yang berguna.teruskan usaha anda untuk menerbitkan post yg bermanfaat.btw,cantik bunga yg berguguran itu,

    ReplyDelete